giovedì 5 novembre 2009

PRAJITURA "SUFLET MEROS" / DOLCE "ANIMA DI MELE"


Prajitura aceasta cu mere parfumate mi-a incantat si leganat copilaria...
Mi-o facea bunica ori de cate ori mergeam in visita la ea...avea doi meri altoiti in
fundul curtii si toamna, anotimp dupa anotimp bunica culegea merele dulci si parfumate
si le prepara in toate modurile posibile: gem, dulceata, coapte, fierte, compot...
si mai ales prepara aceasta prajitura...ma astepta de fiecare data cu ea calduta
si emanand acea dulce aroma de scortisoara ce invaluia toata casa si ograda


Anii au zburat ca gandul...bunica, draga de ea, a plecat la ingeri...dar prajitura ei a ramas
inca in gandurile mele si-i simt mereu aroma cum imi gadila narile...

Asta si datorita faptului ca de cate ori merg inca la tara la bunica in casa ei
locuieste acum matusica mea draga si duce mai departe obiceiul
prepararii prajiturii meroase...asa cum o facea bunica...

Chiar daca nu mai are aceeasi aroma...nici n-ar putea s-o aiba..
pt ca bunica punea si o bucatica din sufletul ei in tot acel amalgam de arome...


Asa ca, in vara aceasta cand am fost in tara am degustat din nou prajiturica MEROASA...
Si-am rugat-o pe matusica sa-mi dea si mie reteta...poate-poate voi reusi s-o fac
cat mai aproape de gustul celei facute de bunica...

Astazi impartasesc cu voi reteta bunicii ...va doresc s-o preparati si s-o degustati...
si poate o sa simtiti ca si mine aroma imbietoare si atingerea fina si diafana
a sufletului cald ai bunicii



Questo dolce mi sta al cuore fin dall'infanzia...perchè me lo preparava sempre mia nonnina
ogni volta che andavo a visitarla...il suo profumo inconfondibile di cannella riempiva
le mie narine ed il suo sapore era di un prelibatezza molto speciale...anche perchè a parte gli
ingredienti che occorrevano per la ricetta c'èra qualcosa di speciale in questo dolce...
qualcosa che non sono riuscita a definire ai quei tempi...

Tra anni la mia nonnina è andata nei Cieli...e mi sono resa conto che la mia carissima nonnina metteva un ingrediente molto speciale in questa ricetta:

TUTTA LA SUA ANIMA PIENA D'AMORE!!!...


Questo particolare ingrediente rendeva così squisito questo tipo di dolce!!!



INGREDIENTE
/ INGREDIENTI


1.5kg mere / 1.5kg mele
200g unt / 200g di burro
200g smantana / 200g di panna da cucina
500g faina / 500g di farina
75g zahar+50g pt calirea merelor / 75g zucchero+50g per le mele
2oua / 2 uova
2 albusuri+2linguri zahar pudra / 2 albumi+2 cucchiaini di zucchero a velo
1 pliculet praf de copt / 1bustina lievito per dolci
coaja si zeama unei lamai mici / buccia e succo di un limone
1 praf de sare / un nonulla di sale
scortisoara / cannella



PREPARARE / PREPARAZIONE

Radem merele si le punem la calit impreuna cu zaharul si putina scortisoara...
cand sunt gata le lasam la racorit

Sbucciare le mele et mettere sul fornello insieme allo zucchero e alla cannella
finchè evaporino tutta l'acqua...lasciare a parte a raffreddarsi...


Mixam untul cu zaharul pana la consistenta cremoasa

Sbattere le uova con lo zucchero finchè diventino un composto molto vellutato



Adaugam ouale

Aggiungere le uova



Coaja si zeama de lamaie (eu am pus o lime mica)

La buccia ed il succo del limone (io ho usato un piccolo lime)



Apoi smantana

Poi la panna da cucina


Faina se amesteca cu praful de copt si se adauga compozitiei

Mescolare la farina con il lievito ed aggiungere poco a poco al composto


Obtinem un aluat pe care il lasam 1 ora la odihna in frigider

Otterrete una pasta che si mettera al riposo nel frigo per un ora


Dupa timpul necesar scoatem aluatul din frigider si-l impartim in
doua parti inegale..
Partea mai mica o punem din nou la frigi...
Iar pe cea mare o intindem cu ajutorul mainilor in tava...


Dopo un ora tirare fuori la pasta e dividerla in due parti inuguali...
La parte più piccola rimettete nel frigo...quella più grande stendetela nella teglia
aiutandovi con le mani...


Deasupra intindem in strat subtire compozitia de mere si dupa gust
mai presaram zahar si scortisoara...


Stendere sopra uno strato di composto di mele aggiungendo a volontà
dello zucchero o della cannella



Preparam bezeaua de albus si-o intindem deasupra stratului de mere
(pt cine nu agreeaza bezeaua poate renunta la ea fara probleme)


Preparare una meringa dai albumi e lo zucchero a velo e stendere
sopra il composto di mele



Si deasupra bezelei radem bucatica de aluat pusa deoparte in frigi

Alla fine grattugiare la pasta tirata fuori dal frigo sopra la meringa


Si la sfarsit adaugam INGREDIENTUL PRINCIPAL:
o bucatica buna de suflet bun si cald!!!
Stropim din belsug pe toata suprafata prajiturii rauri de
bucatele scanteietoare

Punem la copt in cuptorul incins la 180°C timp
de 30-40min in functie de cuptor...pana devine aurie...
daca in timpul coptului devine prea aurie acoperim cu o
folie de aluminiu...


Mettere nel forno riscaldato a 180°C per 30-40minuti finchè diventi dorato in superficie


Si iata prajitura gata...

Ed ecco il dolce pronto per essere assaggiato


De fiecare data cand prepar aceasta prajitura simt prezenta bunicii
in fiecare coltisor al casei...
de-acolo se sus dintre ingeri ea inca se grijeste de mine...
Muscand prima bucatica de prajitura pt mine incepe acelasi ritual feeric...
simt mana aspra de munca a bunicii cum ma mangaie pe obraz...
si ma cufund toata in zambetul ei cald si invaluitor...
imi culc capul in poala ei si simt cum imi gadila narile
mirosul de levantica al hainelor ei...

In secunda urmatoare mi se umplu ochii de lacrimi si soptesc:

SARUT MANA BUNICO PENTRU SUFLETUL TAU ...MEROS!!!!


Ogni volta che preparo questo dolce incomincia un tipo di incantesimo...
E dal primo assaggio arrivano i bei ricordi...sento la mano della mia nonnina accarezzando
il mio viso con amore e delicatezza...vedo il suo sorriso pieno di grazia...
e mi sto rifugiando tra le sue braccia annusando l'odore di lavanda
dei suoi vestiti...

E subito dopo, con gli occhi pieni di lacrime, sussurro:

GRAZIE CARA NONNINA PER LA TUA "ANIMA DI MELE"!!!


9 commenti:

  1. Che buono questo dolce alle mele!

    RispondiElimina
  2. Bella, se aude minunt reteta si noi sintem in moment la "cura de mere" de vre-o 2 saptamini. Se face proba curind . O zi buna Cami

    RispondiElimina
  3. "Sarut'mana" si noi, pentru sufletul tau sensibil si pentru reteta care ne-a indulcit copilaria, multora. Confesiunea ta, ne rascoleste amintiri dragi... Numai bine, i-ti doresc!

    RispondiElimina
  4. Si Mary è buonissimo...non te ne pentirai provarlo...un bacio

    RispondiElimina
  5. Bella pai daca se aude minunat fii sigura ca si simte minunat cand il degusti...te astept cu impresii dupa ce-o prepari...te pupezez cu drag

    RispondiElimina
  6. Draga Silvia e intotdeauna o mare placere a te avea...aproape, ca oaspete...si de ce nu ca prietena?!!!....te astept cu impresii in cazul in care te decizi a o proba...pana atunci te pup cu mare drag

    RispondiElimina
  7. ai un premiu la mine pe blog. te astept sa-l ridici

    RispondiElimina
  8. Diana Didona ha detto...

    E FOARTE buna.

    mika1802 ha detto...

    ai un premiu la mine pe blog. te astept sa-l ridici


    Multumesc dragele mele...sunteti minunate!

    RispondiElimina